سلمان آخش
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی دوره پیش از دبستان بوده است. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است و از روشهای سنتز پژوهی و تکنیک دلفی استفادهشده است. جامعه هدف شامل اسناد و افراد بوده است که در بخش اسناد، کلیه اسناد داخلی و خارجی مربوط به سالهای (1397-1380) در حوزه پیش از دبستان، در بخش افراد نیز 10 نفر از متخصصان برنامه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی دوره پیش از دبستان بوده است. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است و از روشهای سنتز پژوهی و تکنیک دلفی استفادهشده است. جامعه هدف شامل اسناد و افراد بوده است که در بخش اسناد، کلیه اسناد داخلی و خارجی مربوط به سالهای (1397-1380) در حوزه پیش از دبستان، در بخش افراد نیز 10 نفر از متخصصان برنامه درسی دوره پیش از دبستان به روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخابشدهاند. در این پژوهش در بخش سنتز پژوهی و اعتباربخشی به ترتیب از برگه یادداشت، فیشبرداری و مصاحبه ساختاریافته بهعنوان ابزار استفادهشده است. درنهایت برنامه درسی دوره پیش از دبستان مبتنی بر عناصر برنامه درسی فرانسیس کلاین شامل، اهداف، محتوا و فعالیتها، راهبردهای یاددهی-یادگیری، ارزشیابی، فضا، منابع، امکانات، زمان، گروهبندی و مربی طراحی و اعتباربخشی شده است.
سلمان آخش؛ علی حسینی خواه؛ عفت عباسی؛ نعمت الله موسی پور
چکیده
هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که محقق از طریق آن برای شناسایی آسیبها و مشکلات دوره پیش از پیش از دبستان به جمعآوری اطلاعات از مربیان و مدیران اقدام نموده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین آسیبهای موجود دوره پیش از دبستان، مربوط به مدیریت کلان پیش از دبستان، برنامه درسی دوره پیش از دبستان، نیروی انسانی پیش از دبستان، وضعیت حقوقی پیش از دبستان و آسیبهای مربوط به محیط خانواده و والدین بوده است که هرکدام از این آسیبهای کلان خود نیز به زیر مقولههایی تقسیمشدهاند که در ادامه به آن پرداختهشده است.